Kansikuva

Kansikuva

sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Ylhäältä alas neulottu villapaita



Tytär tilasi korkeakauluksisen villapaidan. Löysin Snurresta kivan puuvilla-villasekoitelangan, joka ei kutita yhtään ja oli vielä edullinenkin. Paidan langat taisivat maksaa noin 30 euroa yhteensä. Paita valmistui vuodenvaihteessa ja vaikuttaa sille, että neule kestää hyvin käyttöä. Harmi vaan, että olen kadottanut vyötteen, enkä enää muista langan nimeä. 

Olen jonkin verran neulonut sukkia kärjestä varteen. Siinä on helppo arvioida sukan koko. Olin kuullut samaa villapaidastakin ja päätin kokeilla. Neuloin siis ensin kauluksen ja ryhdyin sen jälkeen tutkimaan, miten homma jatkuu. Pinterestin kautta löytyi ohjeita pilvin pimein. Olen niistä koonnut itselleni taulun https://fi.pinterest.com/riittakahelin/top-down-sweaters/

Kävin ohjeita läpi ja päädyin lopulta soveltamaan tätä ohjetta http://www.smart-knit-crocheting.com/seamless-sweater.html. Tein ohjeen mukaan laskelmat hihojen ja etu- ja takakappaleen silmukkamääristä sekä raglanlinjalle tehtävistä lisäyksistä. Sen jälkeen toteutus sujuikin melko suoraviivaisesti. Ja neuleesta tuli tosiaan melkein kerralla sopivan kokoinenkin. Pieniä purkutöitä taisi tulla välillä tehtyä, mutta se kuuluu asiaan, jos ilman valmista ohjetta neuloo.





Koko paidan miehusta siis neulottu pyöröpuikoilla yhtenä kappaleena ilman sivusaumoja. Hihojen silmukat jätin langalle ja neuloin sitten pitkällä pyöröpuikolla molemmat rinnakkain. Tämän olen todennut parhaaksi tavaksi saada hihoista identtiset,


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti